24.11.2004 20:57

Idrett

Idrettsplassen, Svolvær, etter 1921.
Der idrettsplassen lå finner vi i dag Svolvær Barne og Ungdomsskole. Marinepollen i bakgr.
Fotografiet stammer fra Mittets postkortforlag. Fotografen er ukjent.

class=style37>@svolvaer-historielag.com

På linkene nedenfor finner du gamle sportsbilder.

Åpnes i eget vindu.
Vet du hvem som er på bildene så gi oss tilbakemelding, dette gjøres på følgende måte:

Klikk på "Image Feedback" skriv din tekst i vinduet og trykk "Lagre" Du kan nå gå til neste bilde og gjøre det samme. Når du er ferdig  trykker du "Tilbakemelding m/E-Post" og det sendes en E-Post melding til oss med dine oppdateringer.

Fotballkamp i Svolvær

Svolvær var tidlig ute med organisert idrett for ungdom.
Allerede i 1896 ble den første idrettsforeningen for ungdom stiftet. Formålet var å drive turn, ski- og skøytesport og om sommeren fotball, kapproing og svømming. Det fantes ingen idrettsbane så ”Storballmyra” ble antagelig benyttet som fotballplass.

Etter en tid lå aktiviteten i foreningen nede, men 18. mai 1913 ble det på nytt stiftet en idrettsforening for Svolvær. Den første viktige oppgaven var å få anlagt en ordentlig idrettsplass. Det ble samlet inn penger og samme året ble et område på 60 x 40 meter innkjøpt for kroner 800.

Området bestod av sandfjære og i ytterkanten var det en potetåker. Arbeidet med idrettsplassen var ferdig høsten 1913. Da hadde idrettslaget skaffet seg gjeld. Men tiden viste sin kreativitet når det gjaldt å fremskaffe ressurser. Inntektene fra underholdingsaftener og amatørkomedier sørget for tilstrekkelig penger til å betale gjelden på kroner 2 000.

Bildet øverst.
Vi har ingen informasjon om fotballkampen på bildet. Det er heller ikke mulig å si noe om datering. Veien forbi idrettsplassen, som vi ser midt i bildet, ble fullført i 1921. Det  betyr at fotografiet er tatt etter dette tidspunkt.

Kilde:
Olav Alsvik (1963): Svolværs historie